[DIY] Buildlog: Bartop Arcade – Part 1

Vroeger; Toen de Brilnerd nog klein en nog niet zo bebrild was, toen Edwin van der Sar nog bij Ajax voebelde, Cartoon Network nog leuke (Engelstalige) cartoons uitzond en er op elk vakantiepark in Nederland een arcadehal te vinden was, had ik voor elke vakantie een zak vol met guldens, rijksdaalders en vijfguldenmunten. Terwijl mijn ouders en andere familieleden aan de bingo of de bier (of allebei) zaten, zat mini-me uren achter elkaar achter de knoppen in de arcadehal. Een lang gekoesterde wens is dan ook om mijn eigen arcadekast te hebben. Gelukkig gaat dát niet lang meer duren.

Ik ben al best een tijd aan het nadenken geweest over de vorm van de kast en dan met name de grootte. Het huis heb ik niet voor mij alleen; mijn vriendin heeft uiteraard ook nog het een en ander te zeggen en daardoor is de keuze niet gevallen voor een fullsize kast, maar een bartop. Dit komt mij eigenlijk ook wel goed uit, omdat ik de kast dan gewoon op de filmkamer (de plek waar ik al mijn films, games, comics en andere geekstuff heb staan) kan zetten en als er een feestje is til ik hem naar beneden. Misschien dat er later alsnog een fullsize bijkomt als dit project niet al te moeilijk is. Voor wie deze buildlog gaat volgen en er een concreet stappenplan wil, zal ik zo goed mogelijk schrijven hoe het proces is gegaan. Het begint allemaal met bepalen wat je graag wil.

Wenslijst
– Speelbaar door twee spelers tegelijk
– Aantrekkelijke frontend, die makkelijk te begrijpen is (zodat mijn twee kleine neefjes en mijn kleine nichtje er ook mee kunnen spelen
– Afwerking met custom artwork
– Simpele build met zo min mogelijk gereedschap

Vooral het eerste punt was eigenlijk het voornaamst. Om dit te kunnen regelen is met name de maat van de kast het belangrijkst. Daarna uiteraard de indeling van de knoppen. Ik wist vrij vroeg tijdens het plannen dat ik genoeg knoppen wilde voor de meeste consoles en spellen tot aan de PSX. Dat betekent dat er sowieso 6 knoppen per speler beschikbaar moesten zijn.
De volgende eis was dat de kast voorzien moest zijn van een aantrekkelijke frontend. Een frontend zorgt er voor dat je gemakkelijk je spel kan kiezen en daarbij geholpen wordt door videobeelden/screenshots van het betreffende spel. Omdat het systeem dat ik voor ogen heb, honderden games en een stuk of tien verschillende platforms gaat bevatten moet de frontend eenvoudig te bedienen zijn en uiteraard super overzichtelijk zijn. Vooral omdat ik zelf een hekel heb aan zoeken, maar helemaal omdat ik wil dat mijn kleine neefjes en nichtje ook met de bartop overweg kunnen. Dat gaat niet zo makkelijk als ze niet snappen hoe ze een spel starten.
Custom artwork was wel echt de way to go op deze kast. Ik wilde niet een simpele zwarte kast of een kast met mdf-kleur. Helemaal custom was het ook niet, omdat ik een tekening wilde gebruiken waar zo’n beetje alle belangrijke games en consoles in zaten. Dit plaatje komt later in de buildlogs voor, dus hou je vast!
De laatste eis was een build die ergens zo simpel mogelijk te maken was. In eerste instantie wilde ik al het houtwerk zelf zagen, schuren en sleuven, maar toen werd ik (terecht) teruggefloten door mijn vriendin. Die weet als de beste dat de handen die aan het einde van mijn armen zitten allebei links zijn. Bovendien mis ik de helft van de gereedschappen die nodig zijn en dan had de build wel een paar euro’s duurder uitgevallen. Ik heb gekozen voor een kant-en-klare kit van mdf. Om precies te zijn was het deze kit: Bartop kit flatpack by jq_quint. Zodra hij binnen is volgt een uitgebreide review.

In de volgende post vertel ik over de andere componenten die ik kocht, waar ik ze kocht en hoe ze eruit zien.

 

[DIY] Buildlog: Bartop Arcade – Part 2

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *